واحد ترجمان دانش مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر تقدیم می کند:
- بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در زمینه ی کرامت زنان نابارور ، مشخص گردید زمانی کرامت این زنان حفظ می گردد که بتوانند بر بحران های هویتی خود غلبه کنند، هویت فردی آن ها توسط دیگران مورد احترام قرار گیرد و از درمان های مبتنی بر شفت برخوردار گردند. این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بر روی 23 زن نابارور که بصورت هدفمند وارد مطالعه شده بودند انجام شد و داده ها از طریق مصاحبه عمیق چهره به چهره نیمه ساختاریافته جمع آوری و به روش تحلیل محتوا، تحلیل گردید. در پی تحلیل داده ها سه طبقه اصلی و 14 زیر طبقه استخراج گردید. طبقات اصلی شامل : غلبه بر بحران های هویتی ، احترام به هویت فردی و درمان مبتنی بر شفقت بود. بنابراین نتایج این مطالعه می تواند راه حل موثری برای این زنان در جهت حفظ کرامتشان در جامعه ارائه دهد از طرفی راهکار موثری برای ارائه خدمت با کیفیت توسط پزشک و مراقبین سلامت با هدف حفظ شان این زنان ارائه می دهد زیرا این افراد اولین سطح ارائه خدمات درمانی و مراقبتی به این زنان هستند و می توانند نقش موثری در حفظ کرامت آن ها در جامعه داشته باشند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده، پرسشنامه نیازهای معنوی بیماران بستری در بخشهای داخلی جراحی ابزاری روا و پایا می باشد. این مطالعه بهصورت مقطعی و بر روی 301 بیمار بستری در بخشهای داخلی جراحی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از یک طرح پژوهشی ترکیبی اکتشافی، مجموعهای از گویه ها با استفاده از رویکردهای استقرایی و قیاسی طراحی گردیدند. سپس مراحل مختلف روانسنجی اعم از مانند اعتبار صوری و محتوایی، تحلیل گویه، اعتبار سازه، ثبات درونی، پایایی، و آیتم ریسپانس تئوری بر روی این پرسشنامه انجام گردید. براساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، ساختار چهارعاملی شامل "ارتباطات بینفردی"، "رابطه با خدا"، "تعالی" و "محیط آرامشبخش" با 43 مورد استخراج شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز این یافتهها را تأیید کردند. همچنین، آیتم ریسپانس تئوری برای بررسی اعتبار و دقت گویه های پرسشنامه استفاده شد که نشاندهنده قابلیت بالای این پرسشنامه در اندازهگیری نیازهای معنوی بیماران است. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس و عوامل بین 0.83 تا 0.95 و ضریب همبستگی درون خوشه ای بین 0.89 و 0.96 بود. بر اساس یافته های این مطالعه این پرسشنامه به عنوان ابزاری معتبر و قابل اعتماد میتواند در مراکز بهداشتی، آموزشی و پژوهشی برای ارزیابی نیازهای معنوی بیماران در محیطهای بیمارستانی پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، حمایت گروهی پرستارمحور به صورت مجازی می تواند خستگی، اضطراب شوک و پذیرش دستگاه دفیبریلاتور کاشتنی قلب (ICD) را در این بیماران کاهش دهد. این مطالعه کارآزمایی بالینی با هدف تعیین تاثیر مداخله حمایت گروهی فعال پرستار محور مجازی روی خستگی، اضطراب شوک و پذیرش دستگاه دفیبریلاتور کاشتنی قلب انجام شد. به این منظور، 72 بیمار دارای ICD به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخله حمایت گروهی فعال پرستار محور که به صورت فیلمهای کوتاه طراحی شده بودند به مدت یک ماه از طریق شبکه اجتماعی واتساپ در اختیار بیماران قرار گرفت. نتایج نشان داد انجام مداخله منجر به کاهش خستگی و اضطراب شوک در این بیماران می شود. به علاوه، این مداخله افزایش پذیرش دستگاه دفیبریلاتور کاشتنی قلب را در پی دارد. لذا توصیه می شود حمایت پرستارمحورفعال و گروهی به این بیماران به عنوان یکی از مداخلات مد نظر قرار گیرد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، گروه درمانی معنوی می تواند سلامت عمومی و بعد عاطفی کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان را ارتقاء دهد. این مطالعه کارآزمایی بالینی با هدف تاثیر گروه درمانی معنوی بر کیفیت زندگی و توانمندی 67 زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد. در ابتدا مشارکت کنندگانی که نمره "افسردگی بک" آنان کمتر از 21 بود انتخاب شدند و به روش بلوک تصادفی در دو گروه کنترل و گروه مداخله اختصاص یافتند. برای افراد گروه مداخله ، 5 جلسه یک ساعته به صورت هفته ای دو جلسه گروه درمانی معنوی برگزار شد. پرسشنامه های کیفیت زندگی EORTC QLQ C-30، کیفیت زندگی اختصاصی سرطان پستان EORTC QLQ Breast-23، و پرسشنامه توانمندی سرطان(CEQ) قبل از مداخله و یک ماه پس از اتمام آخرین جلسه توسط دو گروه کنترل و مداخله تکمیل شد. بر اساس یافته های این مطالعه، شرکت در گروه های معنوی موجب بهبود ابعاد عملکرد عاطفی و سلامت عمومی کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان شده بود، اما تاثیری بر کاهش علائم و سطح توانمندی این بیماران نداشت؛ لذا می توان جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان از مشارکت در گروه های معنوی بهره برد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، استرس و سطح تحصیلی والدین نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه، پیش بینی کننده بهزیستی روانشناختی آنها بود. این مطالعه از نوع مقطعی و بر روی 130 نفر از والدین نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شد. کلیه مشارکت کنندگان فرمهای مقیاس استرس والدین، مقیاس عدم تحمل عدم اطمینان و مقیاس سلامت روان را تکمیل نمودند. نتایج مطالعه حاکی از آن بود که میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی والدین، استرس والدین و عدم تحمل بلاتکلیفی در سطح متوسطی می باشد. در یافته ها بین بهزیستی روانشناختی و سطح تحصیلات والدین نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه و همچنین عدم تحمل بلاتکلیفی و استرس ایشان ارتباط معنیداری گزارش شد. تحصیلات آکادمیک و استرس والدین از موارد پیش بینی کننده بهزیستی روانشناختی ایشان بیان شدند. با توجه به اینکه میزان استرس و تحصیلات آکادمیک والدین دارای نوزاد بستری در بخشهای مراقبت ویژه با بهزیستی روان شناختی آنان ارتباط داشت، تشخیص زودهنگام استرس والدین و در نظر گرفتن میزان تحصیلات آنان در بهزیستی روانشناختی آنها اهمیت دارد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، آموزش به روش بازی گونه سازی باعث ارتقاء میزان دانش اعتیاد به مواد و اینترنت، بهبود نگرش منطقی به مواد و اینترنت و بهبود پیشرفت تحصیلی نوجوانان می شود. در این مطالعه که با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر و اینترنت به روش بازی گونه سازی بر دانش، نگرش و پیشرفت تحصیلی روی ۱۱۴ نوجوان پسر ۱۳ تا ۱۵ سال در مراکز جامع سلامت شهر شیراز انجام شد، آموزش به روش بازی گونه سازی باعث ارتقاء میزان دانش نوجوانان در مورد اعتیاد به مواد و اینترنت، بهبود نگرش نسبت به مواد و اینترنت و پیشرفت تحصیلی این نوجوانان شد. اثر بخشی روش بازی گونه سازی (گیمیفیکیشن) و محاسن جانبی آن سبب بازده آموزشی مطلوب تر، انگیزه بیشتر شرکت در آموزش، ماندگاری بیشتر و آموزش اثربخش تر میگردد و با ایجاد موقعیت آموزشی دو طرفه باعث میشود آموزش با مشارکت بیشتر نوجوانان صورت پذیرد که به ارتقاء و افزایش دانش در زمینه اعتیاد به مواد و اینترنت، ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد و مصرف آن و همچنین بهبود نگرش نسبت به استفاده صحیح از اینترنت و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان کمک فراوانی نماید. در صورت فراهم شدن زیر ساختهای مناسب و همکاری سازمانهای متولی آموزش و سلامت نوجوانان با استفاده از اینگونه روشهای جذاب و مشارکت محور می توان گامهای موثر در جهت ارتقاء سلامتی و تحصیلی نوجوانان برداشت.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، ایجـاد بسـترهایی جهـت برگـزاری جلسـات مجـازی و آمــوزش از راه دور موجــب ظرفیــت جدیــدی بــرای آمــوزش دانشـجویان و کاهش عوارض روانی آنان در بحران کرونا شـد. هـدف از ایـن مطالعـه تبییـن فراینـد آمـوزش مجـازی دانشـجویان علـوم پزشـکی در بحـران کرونـا بـود. این مطالعـه کیفـی بـا رویکـرد گرانـدد تئـوری بـر روی ۴۰ نفـر از دانشـجویان دانشـگاه علـوم پزشـکی شـیراز انجـام شـد. نمونه گیری به روش هدفمند و نظری و جمـع آوری داده هـا از طریق مصاحبـه هـای عمیـق نیمـه سـاختاریافته و گـروه متمرکـز بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد دانشـجویان علـوم پزشـکی در فراینـد آمـوزش مجـازی بـا ناکافـی بـودن زیرسـاخت هـای آموزشـی، چالـش مدیریـت ضعیـف زمـان، عـدم مدیریـت منابـع و امکانـات مواجـه شده و پیامدهایـی چـون عـوارض جسـمی و روانی، آشـنایی بـا شـیوه های نویـن آمـوزش مجـازی، شـکاف تئـوری و عمـل و تغییـر نـوع تعاملات را تجربه کردند. دانشجویان بـا بهـره گیـری از فرصـت هـا و راهکارهایی چـون توسـعه یادگیری الکترونیـک و مدیریـت آمـوزش تلاش مـی کردنـد تـا یادگیـری در آنهـا شـکل گیرد. ضـروری اسـت سیاست گزاران آموزش، زیربنـای سـاختاری ضـروری و آمـوزش کافـی در زمینـه نحـوه بکارگیـری نرم افزارهـای آمـوزش مجـازی و رعایـت اصـول ارگونومـی در زمان کار بــا وســایل و تجهیــزات الکترونیکــی را فراهــم کنند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، انجام مشاوره حمایتی از طریق تلفن هوشمند میتواند منجر به بهبود اضطراب سلامت و پذیرش ناتوانی در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک شود. این مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی با طراحی قبل و بعد بود که بر روی ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت. کلیه ی مشارکت کنندگان، قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه اضطراب سلامت و پذیرش ناتوانی پاسخ دادند.پس از تخصیص تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله، به مدت هشت هفته، گروه آزمایش با استفاده از پلتفرم واتس اپ، مشاوره از راه دور را دریافت کردند. یافته ها حاکی از آن بود که در پایان هفته هشتم، سطح اضطراب سلامت در گروه آزمایش به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود، در حالی که سطح پذیرش ناتوانی گروه آزمایش به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل گزارش شد. به این ترتیب مشاوره حمایتی مبتنی بر تلفن های هوشمند ممکن است به افراد مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک کمک کند تا علائم خود را بهتر مدیریت کنند. همچنین با کاهش نگرانی در خصوص وضعیت سلامت و افزایش پذیرش اختلال، بهتر زندگی کنند. مشاوره حمایتی مجازی می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا پتانسیل آموزش و فرآیندهای حمایتی را ارتقا دهند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، بر اساس تجارب دانشجویان پرستاری مقاطع تحصیلات تکمیلی کار در حین تحصیل و ایفای نقش های همسری و والدی، علی رغم سختی ها و مشقاتی که دارد موجب فراگیری دانش، کسب مهارت های حل مشکل و توسعه عملکرد حرفه ای آنها شده است. در این مطالعه فنومنولوژی که با هدف "کشف تجربه زیسته دانشجویان پرستاری مقاطع تحصیلات تکمیلی از تعارض کار-تحصیل- خانواده" انجام شد، ۱۱ دانشجوی پرستاری مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده پرستاری و مامایی شیراز با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها توسط مصاحبه های انفرادی عمیق نیمه ساختار یافته جمع آوری و با روش ۶ مرحله ای ون منن مورد تحلیل قرار گرفتند. داده های حاصل از مصاحبه در قالب درون مایه "توانمند شدن" و طبقات "توسعه یادگیری ( با ۳ زیرطبقه)" و "مدیریت نقش ها ( با ۵ زیر طبقه) " طبقه بندی شدند. بر اساس تجارب مشارکت کنندگان، کار در حین تحصیل و ایفای نقش های همسری و والدی، علی رغم سختی ها و مشقاتی که دارد موجب فراگیری دانش، کسب مهارت های حل مشکل و توسعه عملکرد حرفه ای آنها شده است. بینش و مهارت حرفه ای آنها به گونه ای توسعه یافته که از آن می توانند برای حل مسائل و چالش های زندگی خود استفاده کنند. بعلاوه درگیری در نقش های متعدد توانسته است؛ مهارت های مربوط به مدیریت زمان، استفاده مناسب از منابع در دسترس، و بکارگیری استراتژی های مناسب برای کنترل شرایط را ارتقاء دهد. برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه مدیریت نقش های متعدد برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می شود.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، انجام ورزشهای خانگی مبتنی بر صندلی و همچنین ورزشهای مجازی میتوانند منجر به ارتقاء وضعیت تعادل و فعالیتهای روزمره زندگی در سالمندان دارای اختلال تعادلی شوند. این مطالعه نیمه تجربی روی ۹۰ نفر از سالمندان دارای اختلال تعادلی مقیم در خانههای سالمندان شهر شیراز انجام گرفت. پس از انتخاب سالمندان دارای معیار ورود به مطالعه، شرکت کنندگان به ۳ گروه ۳۰ نفره دریافت کننده ورزشهای مجازی، ورزشهای خانگی مبتنی بر صندلی و برنامههای روتین خانه سالمندان تقسیم شدند. گروه ورزشهای مجازی، ورزشهای تعادلی شبیه سازی شده را با استفاده از دستگاه ایکس باکس کینکت به مدت ۶ هفته، هفتهای ۲ جلسه دریافت کردند. گروه ورزشهای خانگی نیز با راهنمایی محقق ۲ بار در هفته، به مدت ۶ هفته ورزشهای خانگی بر پایه صندلی را دریافت کردند و گروه سوم برنامه های روتین خانه سالمندان شامل پیاده روی در محیط خانه سالمندان، تنیس روی میز و انجام برخی فعالیت های هنری و موسیقی بود را دریافت کردند. قبل از مداخله و ۶ هفته پس از مداخله با استفاده از مقیاس تعادلی برگ (BBS)، مقیاس توانمندی در انجام فعالیتهای روزمره بارتل و مقیاس احساس تنهایی UCLA متغیرهای مورد نظر مورد سنجش قرار گرفتند. یافته ها نشان داد وضعیت تعادل و فعالیت روزمره زندگی در دو گروه ورزشهای مجازی و ورزشهای خانگی پس از مداخله نسبت به قبل از مداخله بهبود یافته اند؛ اما این تغییرات در گروه کنترل رخ نداده است. به علاوه تفاوت آماری معناداری از نظر این متغیرها در بین دو روش ورزش مشاهده نشد، بنابراین با توجه به شرایط موجود در خانه سالمندان از هر دو روش ورزشی میتوان بهره جست. به علاوه یافته ها حاکی از آن است که استفاده از این ورزشها تاثیری بر احساس تنهایی سالمندان نداشته است.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، نوآوری فردی یکی از شایستگی های ضروری برای دانشجویان پرستاری است. این مطالعه کیفی با هدف کاوش مفهوم نوآوری فردی از دیدگاه دانشجویان پرستاری با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. ۱۱ دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند فردی جمع آوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که مفهوم نوآوری فردی شامل پویایی فردی و حرفه ای و نوآفرینی حرفه ای است و در صورت همراستا شدن پیشران های نوآوری رخ میدهد. مدیران و سیاستگذاران آموزش پرستاری می توانند با بهره گیری از نتایج این مطالعه ضمن آشنایی با این مفهوم، خط مشی ها و گایدلاین هایی را جهت توسعه نوآوری فردی دانشجویان پرستاری تدوین کنند. دانشجویان پرستاری نیز می توانند با آشنایی با مفهوم نوآوری جهت شکوفایی آن تلاش نمایند
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- براساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، مداخلات مجازی برای والدین دارای فرزند مبتلا به بیماری مزمن، مفید است. مطالعه ای با مشارکت بین المللی و با هدف تعیین تاثیر برنامه مدیریت بیماری فرزند به صورت مجازی بر بار مراقبتی و سازگاری اجتماعی مراقبان دارای فرزند مبتلا به کمبود فاکتورهای انعقادی در مراجعه کنندگان به مرکز هموفیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. همچنین تاثیر این مداخله بر خونریزی و درد کودک مورد بررسی قرار گرفت. والدین در دو گروه به طور تصادفی قرار گرفتند. مداخله مجازی با تمرکز بر همه ابعاد انسانی در بعد فیزیکی، روحی، اجتماعی و معنوی به صورت ۱۲۵ فیلم کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه ای، به مدت ۸ هفته با استفاده از شبکه مجازی انجام شد. نتایج نشان داد برنامه مدیریت بیماری فرزند به صورت مجازی، بار مراقبتی را کاهش می دهد و سازگاری اجتماعی والدین را افزایش می دهد. به علاوه این برنامه منجر به کاهش درد و تعداد دفعات خونریزی در کودکان آنها می شود. بر اساس یافته های این مطالعه می توان گفت که برنامه مدیریت بیماری فرزند به عنوان مداخله ای موثر می تواند برای والدین دارای فرزند مبتلا به کمبود فاکتورهای انعقادی استفاده شود و پیامدهای مثبتی چون کاهش درد و خونریزی را برای فرزند آنها در پی دارد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، ارائه آموزشهای سیکولوژیکی و فیزیکی به بیماران پس از جراحی فیوژن نخاعی میتواند میزان درد و اضطراب ناشی از آن را پس از جراحی تقلیل دهد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از آموزشهای حضوری در خصوص انجام فعالیتهای فیزیکی و ورزش، مدیریت استرس، مهارتهای ارتباطی و حل مساله، تفکر مثبت و کنترل خشم بر میزان درد و اضطراب و ناتوانی ناشی از آن بود. در این مطالعه مداخله ای که بر روی ۳۵ بیمار گروه مداخله و ۳۵ بیمار در گروه کنترل (که مداخلات روتین مشتمل بر دارو درمانی و ویزیت توسط پزشک را دریافت میکردند) انجام گرفت، گروه مداخله ۷ جلسه محتوای آموزشی خود را دو بار در هفته و در هر بار طی ۶۰ دقیقه دریافت کردند. نتایج آزمون مانووا نشان داد که دو گروه از نظر درد و اضطراب و ناتوانی ناشی از آن پس از مداخله تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند. با توجه به این یافته ها پیشنهاد میگردد که آموزشهای روان شناختی علاوه بر مداخلات فیزیکی و ورزشی برای این بیماران پس از جراحی در نظر گرفته شود.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، همبستگی بین اضطراب و درد، خستگی، تهوع و استفراغ در بیماران تحت پیوند سلول های بنیادی خونساز وجود داشت. مطالعه به صورت کوهورت آینده نگر بر روی ۲۰۰ بیمار تحت درمان پیوند سلول های بنیادی خونساز انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که بیماران با نمرات درد و خستگی بالاتر و تجربه ی تهوع و استفراغ بیشتر، سطح اضطراب بالاتری را داشتند. نتایج همچنین نقش پیشبینیکننده درد، خستگی و نوع پیوند سلولهای بنیادی خونساز را در اضطراب حالت نشان داد و خستگی و درد به عنوان پیش بینی کننده های اضطراب در این بیماران گزارش گردید. بر اساس نتایج مطالعه، به کارکنان بهداشتی توصیه می شود که بیماران تحت پیوند سلول های بنیادی خونساز را از نظر مشکلات جسمی و روحی ارزیابی نموده و با بکارگیری مداخلات مکمل و جامع این عوارض را مدیریت کنند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، آموزش شیر دهی موفق سبب ارتقاء آگاهی زنان باردار و احتمال تداوم شیردهی و ترویج تغذیه با شیر مادر است و بهبود برنامه ریزی در زمینه انجام شیردهی را موجب می گردد. در این مطالعه نیمه تجربی که با هدف تعیین تاثیر آموزش شیردهی موفق به زنان باردار در شیراز انجام شد، ۳۰ زن باردار از دو مرکز جامع سلامت شهری به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه، زنان باردار طی سه جلسه آموزش شیر دهی موفق را دریافت کردند. نتایج نشان داد که اکثریت مشارکت کنندگان تجربه ای در زمینه ی شیردهی نداشتند، اما پس از دریافت آموزش میانگین نمره آگاهی و برنامه ریزی مادران در مورد شیردهی موفق افزایش چشمگیری داشت. بنا بر یافته های این پژوهش به نظر میرسد آموزش شیردهی موفق می تواند روشی موثر و مناسب برای آموزش زنان باردار در مراکز جامع سلامت و همچنین منبعی مناسب برای تدریس به دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی باشد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، مداخلات آموزشی روان شناختی با استفاده از نرم افزار میتنی بر موبایل برای خانم های مبتلا به سرطان پستان منجر به کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس آنان گردید. در پژوهش مداخله ای مذکور، ۸۲ خانم مبتلا به سرطان پستان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش نرم افزار اموزشی –روانی مبتنی بر موبایل را دریافت نمودند. مطالب آموزشی این اپلیکیشن شامل مقدمه ای در مورد سرطان پستان، تشخیص و روشهای درمانی و مراقبتی و ورزشهای مورد نیاز، علائم و نحوه مدیریت استرس، روشهای ارتقاء عزت نفس و مدیریت خشم بود که طی چهار جلسه توسط نرم افزار ارائه گردید. همچنین گروهی در شبکه اجتماعی تشکیل و به بحث وگفتگو اختصاص داده شد. نتایج نشان داد که اضطراب بیماران گروه آزمایش کاهش و عزت نفس آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری پیدا کرده بود. با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می شود برای بهبود اضطراب و عزت نفس بیماران مبتلا به سرطان پستان از روشهای آموزش از راه دور مانند اپلیکیشنها استفاده شود.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، پرستاران در زمان مواجهه و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا برای حفظ سلامت جسمی و روانی خود در مقابله با تنشهای متعدد برای مدیریت استرس با چالشهایی مواجه بودند و استراتژیهایی برای مقابله با آنها استفاده نموده بودند. این مطالعه کیفی با هدف تبیین چالشها، راهبردها و پیامدهای مدیریت استرس پرستاران در مواجهه و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. ۱۶ پرستار شاغل در بخشهای کرونا با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و تولید دادهها با مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته فردی انجام شد. نتایج نشان داد مراقبت در سایه تردید و نگرانی و مواجهه با فشارهای روانی و ذهنی از جمله چالشهایی بود که پرستاران در زمان مواجهه و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا تجربه کرده بودند. آنها از راهکارهای مدیریت درون بخشی مناسب، حمایت مسئولین و مهارتهای ارتباطی اثربخش مانند همدلی، شوخی کردن و القاء تفکر مثبت به یکدیگر برای مدیریت استرس استفاده کرده بودند. مشارکتکنندگان، مراقبت پرستاری از بیماران مبتلا به کرونا را به عنوان تجربهای سازنده مطرح کردند، به این معنا که بکارگیری مهارتهای مختلف مدیریت استرس منجر به توسعه فردی و حرفهای شده بود، به گونهای که پرستاران اذعان داشتند بهتر از دوره قبل از پاندمی میتوانند بر مشکل تمرکز کرده و عوامل استرسزا را کنترل کنند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید. لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر ، آموزش مدیریت درد مزمن به روش غیرحضوری نیز میتواند منجر به کاهش شدت و فاجعه انگاری درد در مبتلایان به کمردردهای مزمن شود. در این مطالعه آموزش مدیریت درد مزمن در ۲ گروه به روش حضوری و مالتی مدیا انجام شد و گروه سوم یا گروه کنترل این آموزشها را دریافت نکردند. این آموزشها مشتمل بر تعریف درد و عوامل روانشناختی موثر بر آن، ورزشهای مناسب، ارتباط موثر، مهارتهای قاطعیت، مدیریت استرس، مدیریت خشم و تفکر مثبت بودند. نتایج آزمون مانووا حاکی از آن بود که گروههای آموزش حضوری و مالتی مدیا از نظر شدت و فاجعه انگاری درد در طول زمان با گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری داشتند. اگرچه، بین دو گروه حضوری و مالتی مدیا تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. بر این اساس میتوان بیان کرد که آموزشهای غیرحضوری با استفاده از مالتی مدیا به اندازه آموزشهای حضوری در کاهش علایم درد موثرند و در مواردی که بیماران نمیتوانند به صورت حضوری در مراکز درمانی حضور پیدا کنند میتوان از روشهای غیرحضوری در این راستا بهره جست.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، بازتوانی قلبی می تواند منجر به بهبود سازگاری و تصویر بدنی در بیماران دارای دستگاه مدیریت ریتم قلبی (pacemaker, AICD, CRT) شود. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر بازتوانی قلبی بر سازگاری و تصویر بدنی بیماران دارای دستگاه های مدیریت ریتم قلب بود. این مطالعه به صورت تجربی روی ۱۰۰ بزرگسال دارای انواع دستگاه ریتم قلبی (۵۰ نفر گروه مداخله و ۵۰ نفر گروه کنترل) انجام شد. برای گروه مداخله ۱۶ جلسه بازتوانی قلبی (۲ جلسه در هفته) و ۳ پیگیری تلفنی طی دوازده هفته انجام گردید. گروه کنترل مداخلات معمول شامل بررسی و برنامه ریزی عملکرد دستگاه ریتم قلبی را دریافت نمودند. نتایج مطالعه نشان داد بازتوانی قلبی منجر به ارتقاء کلیه حیطه های سازگاری و بهبود تصویر بدنی در بیماران دارای انواع دستگاه مدیریت ریتم قلبی می شود. با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می شود برای بهبود تصویر بدنی و ارتقاء سازگاری بیماران دارای انواع دستگاه مدیریت ریتم قلبی، انجام بازتوانی قلبی در برنامه روزانه زندگی و مراقبتی آنها قرار گیرد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، تکنیک آرام سازی بنسون در بزرگسالان مبتلا به هموفیلی می تواند منجر به کاهش شدت درد و افزایش پذیرش درد شود. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر تکنیک آرام سازی بنسون بر شدت، باور و درک از درد، و پذیرش درد درد بیماران هموفیلی بود. این مطالعه به صورت تجربی روی ۸۰ بزرگسال مبتلا به هموفیلی (۴۰ نفر در گروه مداخله و ۴۰ نفر در گروه کنترل) انجام شد. گروه مداخله دو بار در روز و به مدت ۸ هفته تکنیک آرام سازی بنسون را انجام دادند. بیماران گروه کنترل مراقبت های معمول مرکز را دریافت کردند. نتایج مطالعه نشان داد تکنیک آرام سازی بنسون منجر به کاهش شدت درد در بیماران هموفیلی می شود. به علاوه، این مداخله، درک و باور درد را بهبود بخشیده و پذیرش درد در این بیماران را افزایش می دهد. با توجه به نتایج این مطالعه، پیشنهاد می شود برای کاهش شدت درد و مدیریت بهتر درد در بیماران هموفیلی، انجام تکنیک آرام سازی بنسون در برنامه روزانه زندگی آنها قرار گیرد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، آموزش مجازی از طریق موبایل در خصوص بیماری کووید ۱۹ و پروتوکلهای محافظتی مرتبط با آن منجر به افزایش دانش و کاهش اضطراب کارکنان بانکها می شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از اپلیکیشن مبتنی بر موبایل در خصوص بیماری کروناویروس بر دانش و اضطراب کارکنان بانکهای دولتی شیراز و فسا بود. با توجه به اینکه یکی از گروههای در معرض خطر انتقال بیماری کووید، کارمندان بانکها میباشند، ضروری است اقدامات پیشگیری به صورت آموزش به این گروه ارایه شود. این مطالعه نیمه تجربی بر روی ۴۸ کارمند بانک شهر شیراز (گروه مداخله) و ۴۵ کارمند بانک شهر فسا (گروه کنترل) انجام گرفت. گروه مداخله،آموزشهای مربوط به اقدامات پیشگیری مانند تکنیکهای بهداشت دستها، استفاده از دستکش و ماسک، تمیز نگه داشتن سطوح و وسایل شخصی و خانگی را از طریق اپلیکیشن موبایل دریافت نمودند. این محتواها ترکیبی از متن، فایلهای صوتی و فیلم بودند. در گروه کنترل، کارمندان اطلاعات خود را از طریق وبسایت و شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی دریافت نمودند. نتایج مطالعه نشان داد که میزان دانش هر دو گروه پس از مداخله افزایش داشت، اگرچه میزان اضطراب موقعیتی و خصیصه ای در گروه مداخله کاهش چشمگیری پیدا کرد. با توجه به این یافته ها پیشنهاد میگردد که در شرایط فعلی پاندمی کرونا و لزوم رعایت شرایط قرنطینه و عدم امکان برگزاری آموزشهای حضوری، با استفاده از روشهای آموزش از راه دور و مجازی همچون اپلیکیشنهای مبتنی بر موبایل نسبت به افزایش آگاهی و کاهش اضطراب افراد جامعه اقدام گردد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، استفاده از اپلیکیشنهای مبتنی بر موبایل میتواند شدت درد و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به درد مزمن را بهبود ببخشد. هدف از این مطالعه ترکیبی، تعیین کارایی و اثربخشی این اپلیکیشن و تاثیر آن بر شدت درد و کیفیت زندگی این مشارکت کنندگان بود. یافته های فاز کمی مطالعه نشان دادند که اپلیکیشن مدیریت درد که مشتمل بر ارتباط موثر، مدیریت استرس، مدیریت خشم و آموزشهای مرتبط با درد بود میتواند شدت درد را کم کرده و عملکرد عاطفی، اجتماعی و تحصیلی این نوجوانان را بهبود ببخشد. یافته های فاز کیفی نیز موید تاثیر مثبت این اپلیکیشن بر کلیه ابعاد کیفیت زندگی بود. بر اساس این نتایج میتوان اذعان نمود که اپلیکیشنهای مبتنی بر موبایل برای مدیریت درد میتوانند اثرات منفی درد مزمن بر زندگی نوجوانان را کاهش دهند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، مهمترین دغدغه بیمارانی که تشخیص عفونت زگیل تناسلی برای آنان گذاشته شده است، «تنیدگی زندگی» در «بستر ننگ و جهل» بوده است. هدف از این تحقیق که به روش گراندد تئوری انجام شد، تبیین فرایند سازگاری این بیماران بود که در آن "تلاش برای حفظ تاب آوری در غیاب امنیت روانشناختی" به عنوان نظریه زمینه ای شناخته شد. همچنین "انگ اجتماعی و نادیده انگاشته شدن" به عنوان عوامل زمینه ای و "تناقض در حمایت" به عنوان عامل مداخله گر در سازگاری این بیماران معرفی شدند. بیماران در پاسخ به این دغدغه ها از "مواجهه عاطفی" و "ابقاء تاب آوری" استفاده نمودند که پیامد این کنش/برکنشها به صورت "نوسان میان تنش و آسایش خاطر" نمود پیدا کرده بود. اهمیت دادن به نگرانی های بیماران مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی و شرایط مؤثر بر سازگاری آن ها، مداخلات زود هنگام مانند مشاوره جهت کاهش بار روانی-جنسی تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی، ممکن است به بهبود سازگاری بیماران و پیشگیری از صدمات ناشی از آن کمک نماید.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، ارائه آموزش در مورد مصادیق صداقت علمی با دو روش آموزش مجازی و کارگاه آموزشی حضوری در ارتقاء دانش و نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد در خصوص صداقت علمی تاثیر مثبت داشتند. هدف از انجام این تحقیق تعیین تاثیر مداخله آموزشی به دو روش آموزش مجازی و کارگاه آموزشی حضوری در مقایسه با گروه کنترل بود. در این مطالعه ۹۰ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی به روش تصادفی در ۳ گروه قرار گرفتند. دو گروه از دانشجویان، محتوای مربوط به «صداقت علمی در زمینه ی پژوهش» را یا بصورت کارگاه حضوری و یا بصورت آموزش مجازی دریافت کردند و گروه سوم آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سوالات مربوط به دانش و نگرش، قبل، بلافاصله و دو ماه پس از پایان مداخله توسط ۳ گروه تکمیل شدند. نتایج حاکی از آن بودند که میانگین نمرات دانش و نگرش در مشارکت کنندگان دو گروه آموزش حضوری و مجازی بلافاصله پس از مداخله افزایش چشمگیری پیدا کرده بود که این موضوع در گروه کنترل به وقوع نپیوسته بود. با توجه به یافته های این پژوهش میتوان از دو روش کارگاه آموزشی حضوری و آموزش مجازی (بر حسب موقعیت) به عنوان روشهای آموزشی جهت افزایش صداقت علمی در دانشجویان استفاده نمود.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، ارائه آموزش خودمراقبتی به بیماران مبتلا به لوسمی پس از پیوند سلولهای بنیادی خون ساز می تواند خودکارامدی آنها را بهبود بخشد. هدف از انجام این تحقیق تعیین تاثیر مداخله آموزشی طراحی شده بر وضعیت خودکارامدی بیماران مبتلا به لوسمی پس از پیوند سلول های بنیادی خون ساز بوده است. این مطالعه نیمه تجربی بر روی ۶۶ بیمار بستری در بخش پیوند مغز استخوان انجام گرفته است. گروه مداخله، محتوای آموزشی مراقبت های پس از پیوند سلول های بنیادی خون ساز را که بر اساس مدل رفتارهای برنامه ریزی شده طراحی گردیده بود طی دو جلسه حضوری دریافت نمودند. این جلسات همراه با پرسش و پاسخ بوده و در انتها نیز یک کتابچه آموزشی مصور در اختیار آنان قرار داده می شد. پرسشنامه های خودکارامدی، قبل، بلافاصله و یکماه بعد برای هر دوگروه کنترل و مداخله تکمیل شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان خودکارامدی و باور به "من می توانم" در بیماران دریافت کننده محتوای آموزشی ارتقاء یافته بود. با توجه به اینکه مبتلایان به سرطان به ویژه لوسمی با مشکلات فراوانی خصوصا پس از دریافت پیوند مواجه می باشند، پرستاران سلامت جامعه می توانند با استفاده از آموزش های خودمراقبتی، بیماران و خانواده های آنان را توانمند ساخته و با ارتقاء سطح خودکارامدی، میزان استقلال این بیماران را ارتقاء دهند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، استفاده از ورزش های تعادلی شبیه سازی شده با استفاده از رایانه هوشمند میتواند به بهبود وضعیت تعادل و ترس از سقوط در سالمندان کمک کند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از ورزشهای تعادلی شبیهسازیشده بهوسیله رایانه هوشمند (xbox Kinect) بر وضعیت تعادل و ترس از سقوط در سالمندان در معرض خطر سقوط مقیم در خانههای سالمندان بوده است. اختلال تعادل و ترس از سقوط در سالمندان ممکن است منجر به اختلال فعالیتهای روزانه، سقوط و نهایتا کاهش کیفیت زندگی در سالمندان گردد. بنابراین بررسی روشهای کم خطری که بتواند منجر به ارتقاء تعادل در این گروه از افراد شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. این کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ نفر از سالمندان مقیم در خانه های سالمندان شهر شیراز انجام گرفته است. گروه مداخله، ورزشهای تعادلی شبیه سازی شده را ۶ هفته، هر هفته ۲ جلسه به مدت ۶۰-۳۰ دقیقه دریافت کردند. جهت انجام ورزش های تعادلی شبیه سازی شده از ایکس باکس کینکت که یک رایانه هوشمند است استفاده شد. این رایانه میتواند ورزشهای تعادلی را در محیط بازی شبیهسازی کند و به فرد اجازه میدهد که بهطور آزادانه در فضا حرکت کرده و خود را در موقعیتهای مختلف قرار دهد. در گروه کنترل، سالمندان برنامه های روتین خانه سالمندان شامل پیاده روی و پینگ پنگ را انجام دادند. نتایج مطالعه نشان داد که استفاده از ورزشهای تعادلی شبیه سازی شده توانسته منجر به ارتقاء تعادل و کاهش ترس از سقوط در سالمندان دارای اختلال تعادلی گردد. با توجه به این یافته ها پیشنهاد میگردد که در شرایط فعلی پاندمی کرونا و لزوم رعایت شرایط قرنطینه و عدم امکان برگزاری ورزشهای گروهی برای سالمندان، با استفاده از ورزشهای تعادلی شبیه سازی شده در راستای بهبود وضعیت تعادل سالمندان تلاش گردد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، معنادرمانی گروهی می تواند باعث افزایش سطح امید در زنان زندانی شود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی اثر معنادرمانی گروهی بر میزان امید زنان زندانی در زندانهای شهر شیراز بود. از آنجا که بسیاری از زنان زندانی محرومیت عاطفی را تجربه می کنند، در معرض مشکلات روانی فراوانی می باشند. لذا توجه به وضعیت روانی وحمایت انان از اولویت خاصی برخوردار است. این کارازمایی بالینی در مرکز آموزشی زنان زندانی شهر شیراز بر روی ۹۰ زن زندانی صورت گرفته است. گروه مداخله در ۱۰ جلسه ی معنا درمانی گروهی بر اساس الگوی فرانکل شرکت نمودند. معنادرمانی یا لوگوتراپی رویکردی درمانی است که هدف اصلی آن، کمک کردن به افراد برای یافتن معنا در هستی شان است. نتایج این مطالعه نشان داد که معنادرمانی گروهی موجب ارتقاء سطح امید در گروه مداخله بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله گردیده است. این یافته ها پیشنهاد کننده ی استفاده از روشهای معنادرمانی گروهی برای ارتقاء امید زنان زندانی به عنوان یکی از گروههای پرخطر جامعه می باشد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- براساس نتایج یکی از مطالعات کیفی انجام شده در این مرکز، پیگیری فرایند مراقبت در منزل برای تأمین آسودگی و حمایت از مراقبین اصلی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس در خانواده ضرورت دارد. هدف از انجام این مطالعه کیفی، تبیین تجارب مراقبین اصلی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بود. براساس تحلیل نتایج این مطالعه، تدارک محیط آرامش بخش، ارائه حمایت جامع مستمر و بکارگیری راهبردهای سازگاری مبتنی بر مذهب اهمیت زیادی برای مراقبین این بیماران دارد. براساس یافته های این مطالعه، پرداختن به نیازها و مشکلات مراقبین بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، در سازگاری آنها با شرایط بیماریشان و بهبود کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنها تأثیر می گذارد. لذا براساس نتایج این مطالعه، طراحی مداخلات جامع آموزشی مبتنی بر نیازهای مراقبین اصلی بیماران مالتیپل اسکلروزیس پیشنهاد می گردد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، رایحه درمانی با استفاده از عصاره ترنج می تواند باعث کاهش سطح اضطراب و سطح آلفا آمیلاز بزاقی در بیماران کاندید کوله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپی شود. هدف از انجام این تحقیق، مقایسه اثر عصاره ترنج و روغن هسته انگور بر سطح اضطراب، سطح آلفا آمیلاز بزاقی و کورتیزول بزاقی بیماران کاندید برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی بود. روشهای معمول برای کنترل اضطراب قبل از عمل جراحی مشتمل بر روشهای دارویی و غیردارویی هستند. یکی از روشهای غیردارویی، رایحه درمانی است که اثر آن بر درد و اضطراب بیماران تحت جراحی کوله سیستکتومی دیده شده است. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که عصاره ترنج می تواند سطح اضطراب و سطح آلفا آمیلاز بزاقی را در مقایسه با روغن هسته انگور در این بیماران کاهش دهد. اگرچه بر روی سطح کورتیزول بزاقی آنان اثر معناداری نداشت. بر اساس این یافته ها، پیشنهاد می شود رایحه درمانی به عنوان یک تکنیک مکمل موثر برای کاهش اضطراب بیماران قبل از کوله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپی استفاده شود.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- براساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، دردهای مزمن کمر، پا و گردن، سر و زانو به ترتیب بیشترین فراوانی را در میان پرستاران دارند. در این مطالعه متغیرهای سن، جنسیت و نوع اشتغال به عنوان عوامل پیش بینی کننده درد مزمن معرفی شدند؛ بطوریکه با افزایش سن شانس ابتلا به درد مزمن افزایش می یابد؛ همچنین شانس ابتلا به درد مزمن در زنان دو برابر بیشتر از مردان می باشد و اشتغال بصورت رسمی در مقایسه با اشتغال بصورت طرحی با افزایش شانس ابتلا به درد مزمن همراه است. لازم به ذکر است که شیفت کاری در گردش (غیر ثابت) با شدت درد مزمن ارتباط مثبت معنی دار داشت.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
- براساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این مرکز، شیوع درد مزمن در میان نوجوانان شهر شیراز ۳۰.۱ درصد برآورد شده است. بر اساس نتایج این مطالعه، هوش هیجانی، عزت نفس و شیوه فرزندپروری والدین از جمله عوامل پیشگویی کننده درد مزمن در نوجوانان به شمار می آیند. به طوری که نمرات پایین عزت نفس، هوش هیجانی و همچنین شیوه فرزندپروری مستبدانه، نوجوانان را در معرض ابتلا / افزایش شدت درد مزمن قرار می دهد. بالعکس، شیوه فرزندپروری مقتدرانه می تواند یکی از عوامل محافظت کننده در برابر ابتلا / افزایش شدت درد مزمن در نوجوانان باشد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- براساس نتایج یکی از مقالات انجام شده در مرکز، اجرای یک برنامه سازگاری با اضطراب مشتمل بر تکنیک های آرامش عضلانی، تنفس دیافراگمی و موسیقی درمانی می تواند اضطراب موقعیتی دانشجویان پرستاری شرکت کننده در آزمون آسکی را کاهش دهد. همچنین اجرای این برنامه توانسته نمره کسب شده ی دانشجویان در آزمون مذکور را بهبود بخشد.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.
لینک مقاله
- بر اساس نتایج یکی از جدیدترین تحقیقات انجام شده در این مرکز، نزدیک به نیمی از سالمندان مراجعه کننده به کلینیک سالمندان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز دچار افزایش وزن و چاقی هستند و بیش از یک سوم آنها نقایص شناختی دارند. نتایج مطالعه مذکور همچنین نشان داد افرادی که اضافه وزن و یا چاقی داشتند در مقایسه با افرادی که از حجم توده بدنی طبیعی برخوردار بودند از کیفیت زندگی و عملکرد شناختی پایین تری برخوردار بودند.
برای مشاهده مطالعه فوق لینک زیر را کلیک نمایید.