گرایشهای پژوهشی مرکز:
رسالت اصلی مراکز پژوهشی در دانشگاههای علوم پزشکی، ایجاد محیط و بستر مناسب برای تولید دانش و استفاده از آنها جهت حل مشکلات و ارتقاء سلامت جامعه در عرصه های مختلف است. هرچند بدلیل محدودیت منابع، امکان فعالیت در تمامی عرصه ها و پاسخگوئی به تمامی نیازهای پژوهشی جامعه امکان پذیر نمی باشد. لذا تعیین اولویتهای پژوهشی براساس روش های علمی و واقع بینانه یک اقدام مهم در حوزه مدیریت پژوهش است.در این راستا براساس نیاز های جامعه اولویت های زیر در گروههای مختلف منظور شده است:
اولویت های پژوهشی (کد: ۴۰-۳)
۲-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه بهداشت روان خانواده
۳-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه سلامت روان دانش آموزان
۴-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه بهداشت روان در دوران بارداری و باروری
۵-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه بهداشت روانی- جنسی
۶-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه رفتارهای پرخطر زنان، مردان و نوجوانان (خشونت، خودکشی، مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر ، رفتاهای جنسی پرخطر و ....)
۷-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه خشونت و سوء رفتار با کودکان، سالمندان، و سایر گروهای پر خطر
۸-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه پی آمد های روان شناختی ازدواج های خویشاوندی، ازدواج زودرس و ازدواج با افراد حامل و ناقل ژن معیوب
۹-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه دانش، نگرش و تجارب بیماران و خانواده آنان در حوزه های گوناگون سلامت روان
۱۰-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه سلامت روان کارکنان
۱۱-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه بهداشت روان در سیستم مراقبت های بهداشتی
۱۲-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه سلامت روان بیماران بستری در بیمارستان
۱۳-۱-۴۰-۳ مطالعات اپیدمیولوژیک در زمینه سلامت روان بیماران و مراقبین آنها در زمان ترخیص
۱۴-۱-۴۰-۳ شیوع و بروز انواع اختلالات اضطرابی، اختلال وسواسی، استرس پس از سانحه، انواع ترس، ...)
۱۵-۱-۴۰-۳ شیوع و بروز انواع اختلالات خلقی (اختلالات افسردگی، اختلالات دوقطبی، ....)
۱۶-۱-۴۰-۳ شیوع و بروز انواع اختلالات روان پریشی (اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوفرنیفرم، اختلال اسکیزوافکتیو ، اختلال هذیانی و..)
۱۷-۱-۴۰-۳ شیوع و بروز انواع اختلالات عصبی- شناختی (دلیریوم ها، دمانس ها و اختلالات شناختی دیگر .... )
۱۸-۱-۴۰-۳ شیوع و بروز انواع اختلالات شخصیتی
۱۹-۱-۴۰-۳ شیوع و بروز انواع اختلالات روان درکودکی و نوجوانی (اضطراب جدایی، اوتیسم، اختلال کمبود توجه، اختلال یادگیری، اختلالات تکاملی و سایکوز در کودکان و...)
۱-۲-۴۰-۳ بررسی نیاز های آموزشی، مراقبتی و درمانی بیماران مبتلا به اختلالات روانی
۲-۲-۴۰-۳ بررسی نیاز های آموزشی، مراقبتی و درمانی خانواده بیماران مبتلا به اختلالات روانی
۳-۲-۴۰-۳ نیاز سنجی روانی و آموزش روانی کادر بهداشتی و درمانی
۴-۲-۴۰-۳ بررسی نیاز های آموزشی، مراقبتی و درمانی کودکان بی سرپرست
۵-۲-۴۰-۳ بررسی نیاز های آموزشی، مراقبتی و درمانی گروه های پر خطر و خانواده ی آنها
۶-۲-۴۰-۳ بررسی نیاز های آموزشی، مراقبتی و درمانی سالمندان و خانواده آنها
۲-۳-۴۰-۳ تاثیر عوامل اجتماعی (حمایتهای اجتماعی، سلامت اجتماعی، کیفیت روابط اجتماعی، مشارکت اجتماعی، رضایت از محیط اجتماعی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی، بهداشت روان جامعه و ....) بر سلامت و اختلالات روانی
۳-۳-۴۰-۳ تاثیر عوامل اقتصادی (بیکاری و فقر، امنیت و رضایت شغلی، درآمد منصفانه، محیط کار مناسب، نقض حقوق افراد و تبعیض، دسترسی به خدمات، ......) بر سلامت روان و اختلالات روانی
۴-۳-۴۰-۳ تاثیر عوامل فرهنگی (سواد سلامت روان، عوامل مذهبی-معنوی، نگرش ها، کلیشه ها و باورهای منفی و .....) بر سلامت روان و اختلالات روانی
۵-۳-۴۰-۳ تاثیر عوامل خانوادگی (روابط بین اعضای خانواده، سلامت روان خانواده، رابطه والد با کودک، حمایت بیش از حد، محرومیت های عاطفی، تضاد بین نسلی، خشونت علیه زنان و ...) بر سلامت روان و اختلالات روانی
۲-۴-۴۰-۳ تاثیر مداخلات شناختی-رفتاری بر سلامت روان و اختلالات روانی افراد جامعه
۳-۴-۴۰-۳ تاثیر مداخلات روانی- آموزشی بر سلامت روان و اختلالات روانی افراد جامعه
۴-۴-۴۰-۳ تاثیر مداخلات خانواده محور بر سلامت روان و اختلالات روانی افراد جامعه
۵-۴-۴۰-۳ تاثیر مداخلات مبتنی بر نظریه ها، الگوها و مدل ها (مانند الگوی سازگاری روی...) بر سلامت روان و اختلالات روانی افراد جامعه
ب- اولویتهای بین المللی: