• 1401/04/13
  • - تعداد بازدید: 15
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

طراحی شبیه ساز هوشمند ارتباط موثر دانشجویان پرستاری با بیمار مبتلا به اختلالات روان

طراحی شبیه ساز هوشمند ارتباط موثر دانشجویان پرستاری با بیمار مبتلا به اختلالات روان

 

در طرح تحقیقاتی مصوب مرکز تحقیقات مراقبتهای روان جامعه نگر تحت عنوان "طراحی و بررسی اثربخشی شبیه ساز هوشمند ارتباط موثر با بیمار بر رضایتمندی، خودکارآمدی و رفتار مراقبتی دانشجویان پرستاری" به طراحی و بررسی اثر بخشی شبیه ساز هوشمند ارتباط موثر دانشجویان پرستاری با بیمار مبتلا به اختلالات روان پرداخته شده است.

مراقبت در بخش اعصاب و روان بر استفاده از ارتباطات درمانی در برخورد با بیماران تاکید دارد. با این حال برقراری ارتباط صحیح و موثر با بیماران مبتلا به اختلالات روانی می تواند برای دانشجویان چالش برانگیز باشد. تاکنون هیچ شبیه سازی بمنظور یادگیری برقراری ارتباط موثر در بخش اعصاب و روان برای دانشجویان طراحی نگردیده است. لذا در این طرح تحقیقاتی طراحی و ارزشیابی شبیه ساز هوشمند ارتباط موثر دانشجویان با بیمار مبتلا به اختلال روانی در بخش اعصاب و روان صورت گرفته است.

برای طراحی شبیه ساز، از آخرین تکنیک های HTML , JavaScript و به روزترین نرم افزارهای طراحی فرم، قالب و منو جهت استفاده هرچه بهتر و راحت تر کاربر استفاده خواهد شد. توسعه سیستماتیک برنامه شبیه ساز در پنج مرحله مطابق با مدل ADDIE (تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی) انجام گرفته است.  برای طراحی و برنامه ریزی شبیه ساز مهارتهای ارتباطی، از مصاحبه با متخصصان (مرحله کیفی)، مروری بر متون گسترده و نیز آخرین استانداردهای بین المللی مرتبط با آموزش بهداشت روان و نیز گایدلاین ها و کتابهای مرجع در زمینه اصول مهارتهای ارتباطی استفاده خواهد شد.

برنامه شبیه ساز شامل تعامل با بیماران مجازی و دریافت بازخورد مناسب می باشد. کاربر پس از ثبت نام با شماره دانشجویی و  ورود به سیستم، می تواند با کلیک بر روی طرح گرافیکی اولیه درب بخش اعصاب و روان، آشنایی اولیه با بخش اعصاب و روان پیدا نموده و به علاوه با استفاده از تب محتوای آموزشی، از مواد و محتوای آموزشی در زمینه مبانی نظری مهارت‌های ارتباطی درمانی با بیماران مبتلا به 4 اختلال روانی شایع (اختلال اضطرابی، افسردگی اساسی، بیماری دوقطبی و اختلال سایکوتیک) استفاده نماید. در این شبیه ساز سناریوهای مختلف در قالب 4 ماژول یا به عبارتی 4 اختلال روانی (اختلال اضطرابی، افسردگی اساسی، بیماری دوقطبی و اختلال سایکوتیک) به دانشجویان ارائه می گردد و مجموعا 5 الی 10 مهارت ارتباطی پرستار و بیمار برای هر سناریو طراحی شده است. پس از معرفی اولیه هر بیمار، کاربر نقش پرستار را بازی نموده و در سناریوهای مختلف که ترسیم کننده موقعیت های بالینی 4 اختلال روانی مذکور می باشند با بیماران مجازی ارتباط برقرار می کند. از کاربر در حین تعامل، بسته به موقعیت سوالاتی پرسیده می شود و وی از دیدگاه خود پاسخی متناسب با موقعیت را از بین سوالات چند گزینه‌ای انتخاب می‌کند و در مورد درستی یا نادرستی آن بازخورد دریافت میکند. در صورتیکه پاسخ کاربر نادرست باشد، پاسخ درست به وی یادآوری می شود.

علاوه بر ارزشیابی کاربران حین ارائه هر سناریو، امکان ارزشیابی کلی میزان دانسته های کاربران از مهارتهای ارتباطی با بیمار مبتلا به اختلالات روانی قبل و پس از استفاده از شبیه ساز، با استفاده از سوالات چند گزینه ای وجود دارد. مشاهده پاسخ های درج شده کاربران، ذخیره پاسخ ها و نمرات کاربران در وبسایت، ارائه بازخورد و گزارش گیری برای کاربران و مدیر وبسایت از دیگر امکانات این شبیه ساز کارآمد می باشد.

در طراحی ساختار و محتوای برنامه شبیه ساز، تمامی ملاحظات اخلاقی نظیر بهره گیری از بیمار مجازی، استفاده از چارچوب منشور حقوق بیمار و استانداردها و گایدلاینهای معتبر حرفه ای، در نظر گرفتن کلیه اصول اخلاقی ارتباط با بیمار و حفظ حریم شخصی بیمار لحاظ شده است.

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 62971
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید